Fatih haber,Haber fatih,Fatih Yaşam,Fatih aktuel ,Haber
KURBAN
Kurban Kelime Kökeni
Arapça ḳrb kökünden gelen ḳurbān قربان "tanrıya sunulan adak" sözcüğünden alıntıdır. Arapça sözcük İbranice ve Aramice/Süryanice aynı anlama gelen ḳurbān קרבן sözcüğünden alıntıdır. Bu sözcük İbranice ve Aramice/Süryanice #ḳrb קרב "1. yakın olma, yaklaşma, 2. hediye verme, adak sunma" kökünden türetilmiştir. #ḳrb kökü Sami dillerinde ortak olmakla birlikte, “tanrıya sunulan adak” anlamı İbranice ve Aramiceye mahsustur.
Kurb Kelime Kökeni
Arapça ḳrb kökünden gelen ḳurb قرب "yakın olma, yakınlık, akrabalık" sözcüğünden alıntıdır. Arapça sözcük Arapça ḳariba قرب "yakın idi, yaklaştı, yanaştı" fiilinin masdarıdır. (NOT: Bu sözcük Aramice/Süryanice ḳrēb קרב "yakın olma, yaklaşma, ittifak etme" fiili ile eş kökenlidir. Aramice/Süryanice fiil Akatça aynı anlama gelen ḳerēbu fiili ile eş kökenlidir. )
Yukarıda ki etimolojik tanımlardan sonra Kurban manasını Allah’a yakın olma anı ve farkındalığı olarak özetleyebiliriz. An da Allah’a yakın olma kavramının özellikle altını çizmek istiyorum. Kul geçmişte yaşarsa hayıflana bilir, gelecek ile de yaşarsa yersiz endişelere kapılabilir. Mühim olan şu an dır. An da ki sorumluluklarımızı yerine getirme mecburiyetindeyiz. Geçmiş geçmişte kaldı geri gelmez, gelecekte meçhul boşuna endişe etmeye değmez. An’ın kıymetini bilip gerekli kulluğu yapıp, kurban yani yakın olabilmeliyiz.
“Onlara Âdem’in iki oğlunun haberini gerçeğe uygun olarak anlat: Hani ikisi de birer kurban sunmuşlar, birininki kabul edilmiş, diğerininki kabul edilmemişti. Kurbanı kabul edilmeyen, diğerine, "Andolsun seni öldüreceğim!" dedi. O da dedi ki: "Allah ancak takvâ sahiplerinden kabul eder.” (Maide 5/27) Demek ki kurban yani yakınlık takva ile kuruluyor.
“De ki: Şüphesiz benim namazım, kurbanım, hayatım ve ölümüm hepsi âlemlerin Rabbi Allah içindir.” (En’ âm 6/162)
“Şimdi sen Rabbine kulluk et ve kurban kes.” (Kevser 108/2)
Diğer ayetlerden de anlaşılıyor ki Allah’a tam bir teslimiyet ile kurban yani yakınlık oluyor. “Ve ben, cinleri ve insanları, ancak bana kulluk etsinler diye yarattım.”(Zariyat/56) Kulluğun gayesi kurban olmak, aradakileri ortadan çıkarma, sadece O’na teslim olmak. Ancak Böyle yakın oluna bilir, kurban olunabilir. Allah için kesilen hayvanın adı kurbandır ama sadece hayvanı kurban etmekle kurbiyet (yakınlık) sağlanmıyor. Allah için yapılan herhangi bir maddi bağışta, yetime, öksüze bakmakta, bir çocuğun başını okşamakta kurban olmak demektir. Mesele Hz. İsmail olabilmektir. Kısacası Kur-an ahlakı ile yaşaya bilmek kurban olabilmektir.
Selam ve dua ile…
İsmail Kaya - Şariç
30.01.2020